Honda CBR600F

Mezi motorkáři snad není jediného, který by neznal cestovně sportovní motocykl Honda CBR600F. Podle mnohých se jedná o nejdokonalejší šestistovku všech dob. Také se vyrábí již pětadvacet let a každý rok přišly alespoň malé změny, které motocykl posouvají stále dopředu.

 

„Cébro“ je známé spolehlivostí a všestranností. Dá se s ní slušně si užít závodní dráhu a druhý den třeba i výlet s partnerkou. Je prostě univerzální. Design je poměrně jednoduchý, ne však nudný – již při pohledu na přední světlomet a sací průduchy je jasné, že se jedná o sportovní stroj. Na konci padne zrak na mohutnou oválnou koncovku výfuku, která je vedena po pravé straně ve stejném úhlu jako podsedlovka. Ta je trochu tlustší a v kombinaci se zadním světlem tvoří designérský skvost.

 

Pro cestování pak zase slouží jednodílné sedlo pilota a spolujezdce. Vzadu pak nechybí madlo, které využije při jízdě spolujezdec a při stavění na centrální stojan (nedílná součást původních strojů CBR) i jezdec. Tento stojan je mimochodem skvělý pomocník v situacích, kdy není zrovna hodně místa nebo když je třeba provést údržbu.

 

První model byl představen v roce 1987 a přinesl do střední třídy výkon velkých motorek, v roce 1991 přišel nový podvozek a výkonnější motor a další výrazné úpravy přicházely po dvou až třech letech. V roce 2000 pak přišly na trh dvě verze – verze F a F Sport. Zatímco „efko“ pokračovalo v tradici, u druhé modifikace byly vyzdviženy sportovní charakteristiky. Z tohoto modelu poté v roce 2003 vznikla Honda CBR 600RR, radikální supersportovní motocykl s prvky ze závodních motorek MotoGP. V roce 2007 se pak výroba ukončila. A to i přesto, že se jen v Evropě prodalo neskutečných čtvrt milionu těchto strojů. Loni v březnu pak přišla zbrusu nová, již sedmá, verze tohoto motocyklu.

 

Chod motoru je klidný a plynulý při jízdě po městě, ale jakmile se na dálnici přidá plyn, stane se z Hondy dravec, zabere všech 102 koní a otáčky stoupají až ke dvanácti tisícům. Stejně tak letí nahoru i rychlost, až na 230 km/h. Přesto je to motorka díky skvělé ovladatelnosti a předvídatelnému chování spíše pro začátečníky v kategorii supersportů, pro zkušené jezdce toužící po vzrušení jsou na trhu dostupné lepší motorky, třeba stačí zvolit místo „F“ (friendly) dražší kategorii „RR“ (race ready).

 

Právě model Honda CBR600RR se před sezónou 2007 radikálně změnil a již v sériové verzi byl skvělým nářadím pro závodní okruhy. Byl lehčí, menší a výkonnější než jeho předchůdci vyrábějící se od roku 2003 jen s mírnými modifikacemi. Náporové sání umístěné mezi přední světlomety vypadá dravě a práce v aerodynamické tunelu se podepsala i na bočních panelech kapotáže. Při váze 155 kg má motorka výkon 120 koní a točí až patnáct tisíc.

V nabídce japonského výrobce s křídlem ve znaku není z rodiny CBR jen šestistovka. Dá se koupit i o něco méně silná pětistovka, čtvrtlitr nebo „stopade“. Na druhou stranu ale lze pořídit i stroj s litrovým objemem a přívlastkem „CBR“. Kdo chce to nejvýkonnější „cébro“, měl  by hledat stroje CBR1000F Hurricane, CBR1000RR Fireblade a CBR1100XX Super Blackbird.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>