KTM 690 Enduro R: Brutální terénní motorka

Zima letos zatím není nijak krutá a majitelé silničních motorek, kteří své stroje zazimovali, nesou teplé a slunečné dni dost nelibě. Oproti tomu majitelé krosových motorek nemusí řešit, jestli jsou zrovna závěje sněhu nebo sluncem a žárem vyprahlá zem…

Tradičním zástupcem kategorie enduro je rakouská značka KTM. V roce 2008 přišla na trh motorka KTM 690 Enduro a o rok později byl přestaven model KTM 690 Enduro R. Jak je v motocyklovém světě zvykem, písmeno „R“ za názvem značí, že tento model je vylepšenou verzí „obyčejného“ endura. Názory na tento zejména marketingový tah se liší, často je totiž písmeno „R“ na karoserii jen pořádně drahým příplatkem v podstatě za nic. U KTM 690 Enduro R tomu tak ale není, tento stroj je brutální verzí starší KTM 690 Enduro a změn je více než hodně.

Tradiční černo-oranžový design doplnila bílá, vypadá to skvěle. Foto: www.ktm.com

Motor je silnější a úspornější

Největších změn se dočkala jednoválcová pohonná jednotka. Vodou chlazený motor LC4 má teď vyšší výkon, celkem 63 koní a hladkou odezvu. K tomu disponuje technologií ride-by-wire, která zlepšuje přenos výkonu. Novinkou je systém využívající dvě různě velké svíčky v každé hlavě válců, což příznivě ovlivňuje spalování. Podařilo se tak snížit spotřebu a s ní samozřejmě i emise, na které je háklivé stále více úředníků po celé Evropě. Jezdec má možnost zvolit ze tří různých mapování motoru. Motor má také delší životnost, servisní intervaly jsou 10 000 km.

Vodou chlazený jednoválcový motor má vyšší výkon a nižší spotřebu. Foto: www.ktm.com

Nový více aerodynamický kryt nádrže přidává vzhledu motorky více dravosti. Tradiční tlumiče od White Power mají zvětšený zdvih na konečných 250 mm, rám je nyní lehčí a pevnější. Nastavení je také velmi snadné, levý a pravý okruh jsou navíc nyní samostatné, což zaručuje ještě více sportovní zážitek. Nový je také digitální budík a karbonový výfuk ladil Akrapovič, o tom zřejmě není třeba více psát.

Není pro prcky

KTM 690 Enduro R, ač prošla optimalizací ergonometrie, není určena pro zrovna menší jezdce, na sedlo ve výšce 930 mm si motorkáři s postavou žokejů budou muset povyskočit. Motorka je také podle KTM určena pro začínající jezdce, protože zaručují velkou radost z jízdy a lepší bezpečnost. Je tomu tak i navzdory tomu, že vyšlo pár chybných tiskových zpráv, kde se uvádělo, že tato motorka je příliš lehká a proto není vhodná pro začínající jezdce. Požadavek pro kategorii A2 předepisuje minimální poměr výkonu a hmotnosti 0,2 kW na 1 kilogram a to je splněno.

Kladem je, že silná stránka motorek KTM, totiž skvělá spojka a brzdy (s odpojitelným systémem ABS), nechybí ani u tohoto modelu a tak je ovladatelnost o něco lepší než u konkurenčních značek. Svůj podíl na tom samozřejmě mají robustní pneumatiky se skvělým handlingem. Při stovce si ale prý KTM 690 Enduro R začíná dělat, co chce. Je to zkrátka stroj do terénu, na lámání rychlostních rekordů jsou jiné motorky.

Brzdy jsou tradičně silnou stránkou KTM, KTM 690 Enduro R modelové verze 2014 má také ABS. Foto: www.ktm.com

Na své si přijdou i příznivci odvážnějšího designu. Původní kombinaci pro KTM typické oranžové a černé doplnila bílá. Černé ráfky vypadají hodně dobře, jen je trochu problém je udržet čisté. Nicméně majitelé podobně výkonných endur obvykle mají mytí už nějak vyřešené.

Příspěvek byl publikován v rubrice Katalog motocyklů, KTM, Moto design, Technika se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>