KTM SMT 990 ABS: Supermoto pro cestování

Rakouská KTM je sice známá svými terénními motocykly, v posledních letech se ale zaměřila i na stroje na silnici. Velké cestovní enduro KTM Supermoto 990 ABS, které se hodí na okruh i pro cestování, je důkazem toho, že to vůbec nedělá špatně.

KTM SMT 990 ABS není na trhu žádným nováčkem – prodává se již dva roky a za tu dobu si ji vybralo více než 5 000 motorkářů. Druhá generace žádné dramatické změny nepřinesla – jedná se v podstatě jen o dvouokruhový systém ABS, který je v souvislosti s tradičně skvělými brzdy strojů KTM parádně funkční. Aby ne, na zakázku KTM pro cestovní supermoto tento systém speciálně vyvinul Bosch. Díky tomu by měl zůstat zachován sportovní charakter předních monobloků Brembo (kotouče mají průměr 305 mm, zadní 240 mm). Systém rozpozná, kdy má řidič situaci pod kontrolou a kdy je to „krizovka“.

ABS má své opodstatnění

ABS u motorek je sice tématem kontroverze, ale u stroje, který váží přes 200 kilo, své opodstatnění má, navíc jej lze tlačítkem na přístrojovce jednoduše vypnout. Ani když je aktivní se prý ale během jízdy příliš neprojevuje. Na dlážděném povrchu funguje bezchybně, tedy nezasahuje zbytečně do brzdění, na suchém asfaltu se neprojevuje vůbec, jen na písku je znát výrazněji. V nabídce ale chybí model bez ABS.

Brzdy u KTM jsou tradičně skvělé a také ABS má smysl. Foto: www.ktm.com

Nová generace má nový grafický design, lesklý lak, na rozdíl od předchůdce také elektrickou zásuvku a změny proběhly také v oblasti techniky – úprav se dočkaly hlavy válců, změnilo se odpružení vzadu i u předního kola (ze série je pro sportovní jízdu až moc měkké a je vhodné využít možnosti nastavení a utáhnout ho), které navíc bere v potaz používání ABS. Jízdní vlastnosti tak zůstávají skvělé, ergonomie bezchybná a jízda je ještě zábavnější než dříve.

Nespoutaný výkon i komfortní cestování

Pod kapotou má tato KTM čtyřtaktní dvouválec, který má sevření válců v úhlu 75 °. Motor, třebaže to s výkonem 114 koní není úplně nejsilnější dvouválec na světě, je pružný a dává řidiči pocit nespoutaného výkonu. Rychlost lze při jízdě vytáhnout až na 230 km/h. Rám z tenkostěnných ocelových trubek i s pomocným rámem z lehké slitiny váží jen 9,5 kilo, ale zároveň je dostatečně tuhý. Světlá výška bez zatížení je 195 mm a výška sedáku 855 mm. Motorka má kvalitní letní pneu vhodné na dlouhé pohodlné cesty.

 

KTM SMT 990 ABS se hodí pro cestování i pro sportovní jízdu. Foto: www.ktm.com

Vysoko umístěné sedlo (lze pořídit i pohodlnější gelové sedadlo) v kombinaci s širokými řídítky pomáhají jezdci mít přehled a motorku „v rukou“. I když se ochladí, je jízda stále relativně komfortní – standardně jsou dodávány kryty rukojetí, za příplatek jsou vyhřívané hefty. Před deštěm pak spolehlivě chrání skvěle tvarovaný štítek z plexiskla.

 

KTM SM T se navíc hodí i na cestování – má přídavné úchyty na kufry, které jsou po upevnění blízko těžišti a lze přimontovat plotnu pro horní topase – v tom je KTM SMT 990 ABS mezi sportovními stroji trochu raritou. Cena je však poměrně vysoká, nad 300 000 a spotřeba obvyklá na tuto kategorii, tedy nad 6 litrů na sto kilometrů (při rychlosti do 130 km/h). Jen je potřeba mít dobrou paměť a dostatek benzinek po cestě – stroj s devatenáctilitrovou nádrží nemá palivoměr, pouze kontrolku.

Příspěvek byl publikován v rubrice Cestování, Katalog motocyklů, KTM, Moto design se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>