Cestování na skútru je celkem ekonomické – spotřeba je minimální. Kromě toho je zejména pro cesty po městě skútr rychlým dopravním prostředkem – kdo by neznal obrázek, kterak si mladík na skútru vesele kličkuje mezi auty stojícími v koloně a v cíli své cesty tak může být daleko dříve?
Posledním trendem ve světě motorismu i skútrů je jízda na elektřinu. Vedle nulových emisí v místě provozování, tedy ve městě, jsou plusem i enormně nízké provozní a servisní náklady. Sto kilometrů na skútru lze jet za méně než deset korun. Kdo chce navíc používat český dopravní prostředek, může zvolit značku Akumoto.
Čtyřicetkrát levnější než auto
Výrobce uvádí, že jízda na elektroskútru je čtyřicetkrát levnější než v autě. Tradiční spalovací motor, který pohání skútry, má totiž při výrobě kinetické energie nižší účinnost než elektromotor. Konkrétně je to 35 % oproti více než 90 %. Akumulátor se nabíjí z běžné zásuvky 220 V a při průměrné ceně 4,51 Kč za kWh energie přijde 100 km na necelých 7 Kč. Při využívání nočního proudu, který je levnější, je úspora ještě větší. Benzinový skútr se jen stěží dostane s náklady na 100 km pod padesát korun.
Třeba u elektromobilů nebo hybridů jsou překážkou vyšší pořizovací náklady, které se málokdy vrátí v nižších provozních nákladech. U elektroskútrů nejsou rozdíly tak markantní. Ceny těch elektrických začínají zhruba na 25 000, což je sice více než u standardních, ale ne o moc. „V kategorii elektrických skútrů jsou již dnes pořizovací ceny srovnatelné s cenou skútrů benzinových a přitom náklady na tankování jsou 12 x levnější,” říká Lukáš Drahovzal ze společnosti Akumoto.
Dalším kladem jsou prý i nízké náklady na servis – ten se týká nejčastěji jen výměny ojetých pneumatik, ložisek v kolech či elektromotoru nebo hlavě řízení. V motoru nejsou totiž použity žádné uhlíky, spojky, volnoběžky, variátory ani převody, proto motor nevyžaduje žádnou údržbu, ani vnitřní čištění nebo výměny olejových náplní.
Elektroskútr coby moderní dopravní prostředek má lehkou konstrukci, která je vhodná pro nenáročný provoz po městě. Akumoto nabízí také vyjímatelný aku-box, ze kterého lze snadno ani ne deset kilo vážící akumulátor vyjmout, vzít kabel z úložného prostoru a nabít doma nebo v kanceláři. Častý problém zájemců o elektromobil, totiž prakticky neproveditelné nabíjení s kabelem nataženým přes ulici zde tedy odpadá.
A kdo si pořídí dva akumulátory, nemusí ani čekat na dobití a může jezdit prakticky stále. To je vhodné zejména u messengerů, kteří by se mohli během dne ocitnout „na suchu“. Běžným řidičům to ale moc nehrozí. Podle průzkumů Češi za den nenajezdí více než 50 km a na to by jim měla lepší baterie stačit. Ano, dle potřeb lze zvolit z několika baterií tu, která bude majiteli nejvíce vyhovovat.
Kladem je i zvýhodněné povinné ručení, které podle Drahovzala dělá asi 180 Kč ročně, nulová silniční daň a při nabíjení doma také nulová spotřební daň za pohonné hmoty. Výhodou všech dopravních prostředků na elektřinu je rovněž rekuperace. V praxi jde o to, že kinetická energie se při brzdění mění na využitelnou energii. V případě dlouhé jízdy z kopce se tak může akumulátor i nabíjet.