Nejen auta, i staré motorky končí ve šrotu

Přestože existují extrémní motorkáři, kteří jezdí celý rok, a klidně i na sněhu, většina motocyklistů již má své stroje uložené k zimnímu spánku. Oblíbenou kratochvílí pro zimní měsíce pak je rozebrat, vyčistit a znovu složit motorku…

Tato zevrubná prohlídka má za cíl mimo jiné odhalit případné poruchy a odstranit je. Obzvláště u levnějších motocyklů se pak může stát, že oprava bude dražší, než za kolik se stroj pořídil. Pak jde většinou citová vazba k motorce stranou a začne se přemýšlet, co dál. Většinou se tyto otázky zužují jen na dvě: koupit něco podobného, co jsem měl, nebo lepší stroj? Ať tak či tak, starý motocykl musí pryč. Buď se rozprodá na náhradní díly, nebo jej čeká kovošrot.

Podobně jako u automobilů se také motocyklů týká ekologická likvidace vozidel. Starou motorku tedy nemůžete jen tak rozebrat a nestarat se o ni. Je nutné zlikvidovat motocykl nejen fyzicky, ale odhlásit ho i po legislativní stránce. Některé kovošroty přímo nabízí, že zvládnou motorku ekologicky zlikvidovat.

Přesto si mnoho motocyklistů myslí, že jejich stroj nemusí ekologicky zlikvidovat, že ho prostě rozprodají na díly, to nahlásí na úřadě a bude to vyřešené. „Zavolal jsem na registr vozidel, řekl jim, jak to je, oni mi poradili a moto jsem v pohodě vyřadil. V registru vozidel mi vystavili zdarma opis technického průkazu, sehnal jsem kovošrot, kde mi na tyto papíry za 500,- vystavili doklad o ekologické likvidaci a následně jsem moto odhlásil. Jinak to snad ani nejde,“ mluví o vlastní zkušenosti motorkář Ondra z Prostějova. Motorkáři se shodují, že motorka (narozdíl od aut) nemusí být kompletní. Stačí jen rám a papír o ekologické likvidaci může být vystaven.

 Motorky jsou staré

A motocyklů u nás rozhodně není málo – k 30. 6. 2012 jich bylo evidováno téměř milion (959 724). Počet registrací za první pololetí letošního roku vzrostl o 15 526. Horší už je to s průměrným stářím, to je totiž 32,18 roku. To je suverénně nejvíce ze všech druhů motorových vozidel – ani traktory nejsou tak staré.

Vzhledem k tomu, že místo v mnoha garážích má Pionýr, který se vyrábí od padesátých let minulého století, se není až tak moc čemu divit. Jelikož je to jen „padesátka“, mohou na něm jezdit i kluci od 16 let (řidičské oprávnění skupiny A1). Mnoho z dnešních motorkářů začínalo kdysi právě na tomto stroji, co na tom, že to jelo maximálně 45 km/h. Samozřejmě se nevyráběl celá desetiletí jeden typ. Bylo jich více a nejúspěšnější byly typy 05,20 a21 sport s modernějším designem a výkonnějším motorem. Oblíbený byl i Pionýr 23 Mustang, ve výrobě asi dvacet let od roku 1968.

V roce 2005 se však legenda vrátila. Přesně po padesáti letech byl představen model s názvem Jawa 555 Pionýr. Moderní technika, tradice a limitovaná edice 555 kusů v klasické barvě Jawa byl způsob, jak oslavit půlstoletí výročí. Vyráběla je česká firma  Motoscoot, ale praví fanoušci Jawy moc nadšení nebyli. Na internetových fórech celý produkt podrobili tvrdé kritice.

Příspěvek byl publikován v rubrice Technika. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>