Stejně jako v celé řadě dalších sportovních odvětví, i v seriálu MotoGP se pro komunikaci vedení závodů, traťových komisařů a jezdců užívá optických signalizačních zařízení.
Způsoby vyvěšování vlajek
Každá z vyvěšovaných vlajek má pro danou situaci jasně určeno, zda má být vyvěšena bez pohybu, nebo zda s ní má být máváno. Je také stanoveno, kde musí vlajka vyset – rozdílné umístění může značit jiný význam vlajky.
Vlajky a světla sloužící k předávání informací
Jedná se o vlajky, které mají za účel zpravit jezdce o stavu trati, průběhu závodu nebo rozhodnutí vedení závodu.
Zelená vlajka
Symbolizuje, že trať je volná. Zelená vlajka je vyvěšena bez pohybu na všech stanovištích traťových komisařů v prvním kole každého tréninku, ve warm-apu, v zahřívacím kole, v zaváděcím kole a bezprostředně po incidentu, který vyžadoval vyvěšení žlutých vlajek.
Zelenou vlajkou mává startér, signalizující start zahřívacího kola závodu.
Zelené světlo
Rozsvěcí se na konci boxové uličky a symbolizuje začátek tréninku, warm-up, kvalifikace, zaváděcího a zahřívacího kola.
Modrá vlajka
Při použití na trati máváním signalizuje jezdci, že se mu blíží předjíždějící rychlejší jezdec. V tréninku musí pomalejší jezdec zůstat ve své stopě a postupným zpomalením umožnit rychlejšímu předjetí. V závodě musí umožnit předjetí při nejbližší příležitosti.
Neuposlechnutí se trestá pokutou, diskvalifikací nebo odebráním bodů z klasifikace šampionátu.
Při použití v boxech signalizuje jezdci máváním, že se k výjezdu z boxu blíží závodníci na trati.
Žlutá vlajka s červenými pruhy
Vyvěšována bez pohybu na potřebných stanovištích traťových komisařů. Symbolizuje sníženou přilnavost trati (nečistotu povrchu) – štěrk, olej, hlína či voda apod.
Bílá vlajka s diagonálním červeným křížem
Vyvěšována bez pohybu na určených stanovištích traťových komisařů. Vyjadřuje, že se na tomto úseku tratě vyskytují kapky deště.
Bílá vlajka s diagonálním červeným křížem + žlutá vlajka s červenými pruhy
Upozorňuje jezdce, že v tomto úseku trati prší – snížená přilnavost. Obě vlajky vyvěšovány bez pohybu na určených stanovištích traťových komisařů.
Blikající modré světlo
Bliká u výjezdu z boxů při trénincích, kvalifikaci a závodu.
Šachovnicová vlajka
Máváním u cílové čáry ukončuje závod nebo trénink.
Šachovnicová vlajka + modrá vlajka
Máváním šachovnicové vlajky se současně vyvěšenou modrou vlajkou bez pohybu se signalizuje, že jezdec před cílovou čarou předjíždí vedoucího jezdce v nájezdu do posledního kola.
Vlajky a světla upozorňující na nebezpečí nebo změny v průběhu závodu
Žlutá vlajka
Vlajka symbolizující problém na trati.
Pokud je s ní máváno u některé řady na startu, je start přerušen.
Mávání na stanovišti traťového komisaře upozorňuje na nebezpečí na trati. Je stanoven zákaz předjíždění a jezdec je povinen okamžitě zpomalit a být připraven zastavit. Pokud tak neučiní v tréninku nebo kvalifikaci, bude potrestán zrušením času kola, kdy přestupek spáchal. Pokud tak neučiní v závodě, je trestán posunutím se v pořadí zpět závodu o tolik kol, kolik určí ředitelství závodu. Nepodrobí-li se trestu během nejvýše pěti kol, bude penalizován průjezdem boxovou uličkou.
V obou příkladech může být rovněž penalizován pokutou nebo dočasným vyloučením.
Pokud si jezdec při předjíždění ihned chybu uvědomí, je povinen zvednout ruku a pustit předjížděného jezdce ihned zpět před sebe. V tom případě nebude penalizován.
Během závěrečného inspekčního kola musí být vlajkami máváno přesně na místech, kde budou vlajky traťových komisařů umístěné v průběhu tréninků, kvalifikace, zahřívacího tréninku a závodu.
Bílá vlajka
Vyvěšením bez pohybu signalizují bíle vlajky pomalu jedoucí vozidlo na trati – ambulance nebo vozidlo odstraňující následky nehody. Je stanoven zákaz předjíždění, s výjimkou velmi pomalých jezdců nebo pomalu jedoucího vozidla.
Vlajky jsou vyvěšeny na dvou stanovištích traťových komisařů před úsekem, kde se vozidlo pohybuje.
Mávání bílou vlajkou dává jezdcům souhlas s výměnou strojů – změna povětrnostních podmínek.
Bílá vlajka + žlutá vlajka
Vystavené žluté a bílé vlajky bez pohybu značí stojící vozidlo na trati. Platí stejné zákazy jako v případě vyvěšených bílých vlajek.
Červená vlajka a červené světlo
Mávající červené vlajky na stanovištích traťových komisařů a svítící červena světla podél trati signalizují přerušený závod, kvalifikaci či trénink. Jezdci se pomalu vracejí do boxů. Výjezd z boxů je rovněž uzavřen visící červenou vlajkou a svítícím červeným světlem.
Ignorace červené vlajky se penalizuje pokutou, diskvalifikací, odebráním bodů z klasifikace šampionátu či vyloučením ze šampionátu.
Na konci každého tréninku, kvalifikace a zahřívacího tréninku svítí červené světlo v prostoru cílové čáry.
Červená vlajka se vyvěšuje na startovním roštu po skončení zaváděcího kola a na konci zahřívacího kola.
Červená vlajka se může použít k uzavření dráhy.
Červená světla budou svítit na startovní čáře v době mezi dvěma až pěti sekundami do startu každého závodu.
Černá vlajka
Vyvěšuje se bez pohybu na všech stanovištích podél trasy. Je doplněna číslem jezdce a označený jezdec musí zajet na konci kola do boxu. Do závodu se již nesmí zapojit. Trest je nejprve oznámen jezdcovu týmu.
Ignorace černé vlajky se trestá pokutou, diskvalifikací, odebráním bodů z klasifikace šampionátu či vyloučením ze šampionátu.
Černá vlajka s oranžovým kruhem o průměru 40 cm.
Doplněna číslem jezdce a vyvěšená bez pohybu podél trati na stanovištích traťových komisařů upozorňuje na to, že daný jezdec má technické problémy se strojem a může být nebezpečný sobě i ostatním jezdcům. Musí ihned opustit dráhu.
Ignorace černé vlajky s oranžovým kruhem se trestá pokutou, diskvalifikací, odebráním bodů z klasifikace šampionátu či vyloučením ze šampionátu.