Retro je in a motorka s nebesky modrou barvou doplněnou bílým pruhem se musí líbit snad každému. A přesně taková je Yamaha XJR1300, která v sobě spojuje pohodlí a sportovního ducha. Motor má sice téměř sto koní, ale dokud je práce s plynem citlivá, motorka je hravá…
Yamaha XJR1300 je vcelku oblíbená a není divu – měkké a pohodlné sedlo, nižší stupačky a řídítka optimálně daleko, to jsou hlavní rysy, které se prostě musí líbit. Snad všem je jasné, že tohle není motorka na dlouhé cestování, ale pro radost z jízdy na výkonném stroji.
Váha 222 kg, navíc „suchá“, sice není nejnižší, ale to se dá u podobného stylu odpustit. Navíc, muscle-bike, třebaže v retro designu, jsou prostě líbivé stroje. Co se ale týká nějaké kategorizace, podobným motorkám se ještě někdy před třiceti lety říkalo superbike…
Motorkář před sebou má dva velké analogové ukazatele, kde může sledovat rychlost a otáčky, mezi nimi je počet ujetých kilometrů (celkový i od vynulování), stav nádrže a hodiny. Všechny důležité kontrolky pak tvoří řadu ve spodní části přístrojové desky. Na cestu svítí velké kulaté světlo. Design osmdesátých let pak dotváří závodní pruhy a startovní číslo 1 na nádrži.
Motor: obrovský a silný
Srdcem motorky je velký řadový vzduchem chlazený (retro je zkrátka retro) čtyřválec o objemu 1 251 ccm, který má přímé vstřikování paliva. To je tak trochu z nouze ctnost, projevují se zde totiž stále přísnější emisní normy. Spotřeba není s ohledem na výkon nijak extrémní, pohybuje se okolo sedmi a půl litru benzínu na 100 km. S nádrží na 21 litrů je tak maximální dojezd někde okolo 300 km. Spotřebu by výrazněji srazil dolů také šestý převodový stupeň.
Výkon je téměř sto koní, na které se Yamaha XJR1300 dostane při 8 000 otáček za minutu a maximální krouticí moment je 108 Nm při 6000 otáčkách. Nástup výkonu je plynulý a bez výraznějších výkyvů. Proto se Yamaha XJR1300 hodí zejména pro ridery, kteří zatím nemají moc zkušeností se silnými motocykly. Motorka totiž krásně reaguje na opatrnou práci s přidáváním plynu.
Jakmile ale jezdec razantně otočí rukojetí, je to znát a z mírného beránka se stává pořádně divoká bestie. Někoho může překvapit zátah od spodních otáček, od nějakých 2000 otáček za minutu je pak opravdu znát obrovský výkon pod kapotou.
Výkonný motor pak samozřejmě potřebuje kvalitní brzdy. Čtyřpískové třmeny na dvou kotoučích o průměru 298 mm vpředu fungují naprosto skvěle. Zadní jsou trochu zbytečné, vlivem váhy se při brzdění často zadní kolo nadzvedává. Podvozek a odpružení potvrzují, že jde o retro se vším všudy, třebaže se nejedná o silnou stránku motorky Yamaha XJR1300.
Retro i v konstrukci
Motor je umístěn v kolébkovém rámu, vpředu je teleskopická vidlice, vzadu kyvná s dvojicí bočních tlumičů. Ačkoliv je to starší koncepce, motorka v zatáčkách dobře drží stopu a delší trasy nejsou problémem ani pro spolujezdce. Přední i zadní tlumiče si lze nastavit, není však úplně lehké dostat se na optimální nastavení. S tím si ale každý rád pohraje…
Závěrem ještě pár slov k designu. Černý motor s chromovaným žebrováním dominuje celému retro vzhledu a vypadá opravdu skvěle. Chrom je také na svodech a výfukové koncovce, i když ta je oproti dřívějším verzím motorky již pár let jen na pravé straně. Na to už si ale příznivci značky Yamaha dávno zvykli a dnes už jim to ani nepřijde zvláštní. Tuto motorku prostě milují.
Dovolte mi doplnění: na jeden výfuk na pravé straně si většina příznivci modelu XJR nezvykla a asi nikdy nezvykne. Simir, Yamaha XJR 1200, 1995, v.č. 000174