Historie značky Buell spadající poslední roky pod Hareley Davidson se sice v roce 2009 uzavřela, ale během šestadvacetileté historie stihla vyrobit dost motocyklů na to, aby se nesmazatelně zapsala do historie motocyklového průmyslu.
Začátky v závodní oblasti
Značka byla založena v roce 1983, když Erik Buell postavil čistě pro závodění motorku RW750. Ambice nebyla zrovna malé, zakladatel značky si dal za cíl účastnit se rovnou v nejvyšší kategorii motocyklového sportu. V době kdy byly hotové první dva stroje, byl ale seriál motocyklových závodů AMA Formule 1 zrušen. Byla to bezesporu škoda, motorky totiž byly více než konkurenceschopné, zájem z řad soukromých týmů o ně také byl a vše se schylovalo k premiéře. Ta se nakonec ale neuskutečnila.
Buell přesto začal vyrábět motorky a to nejen pro závodní tratě, nabízel i stroje pro dennodenní používání. Značce se dařilo, přestože patřila mezi menší výrobce. V roce 1993 pak Harley Davidson koupila za 500 000 dolarů 49 % společnosti Buell a o pět let později získala majoritní podíl.
Počtu 100 000 vyrobených motocyklů dosáhla značka Buell v listopadu 2006. V polovině října roku 2009 pak byla oznámeno nemilá zpráva pro všechny příznivce a majitele motorek Buell. Harley Davidson, majitel značky Buell, změnil strategii a její součástí bylo ukončení produkce motocyklů Buell. Za 26 let jich bylo vyrobeno celkem 136 923.
Stroje lehké i cestovní
U motorek Buell se nejčastěji lze setkat se čtyřtaktním vzduchem chlazeným motorem V-twin. Motory jsou obvykle jednoduché a údržba není složitá. Kromě toho je zde mnoho zajímavých technických řešení, jako je třeba ZTL přední brzda. Celková filozofie značky je zaměřena na snadné ovládání a pohodlí při cestování.
Na silnicích se lze nejčastěji setkat s třemi typy motorek Buell. S1 Lightning byl nejrychlejší a nejlehčí, někdy ale jde snaha o minimalistický přístup až na samotnou hranici možností – například sedlo je velmi úzké. Těžký S3 Thunderbolt byl naopak cestovním motocyklem se vším všudy – nabídnul pohodlná sedadla a jízda na něm byla pohodlná. Kompromisem mezi těmito dvěma stroji byl M2 Cyclone, který se vyráběl mezi roky 1997 a 2002, měl pětistupňovou převodovku a motor s objemem 1203 cm3.
Zajímavou motorkou byl Buell Blast, který byl poháněn jednoválcovým motorem s objemem půl litru. Váha je jen 160 kilogramů suché hmotnosti. Celý projekt této motorky ale byl velmi nákladný, vývoj motoru nakonec vyšel na téměř dvojnásobek ceny oproti plánům. Byl nejen drahý, ale oproti motorům Rotax, které bylo možné objednat, zaostával i technologicky. Přesto se Blast začal v červenci 2009 prodávat a vše podpořila také reklamní kampaň.
Úspěchy na závodech labutí písní značky
Buell se angažoval také na závodních tratích. V roce 2009 přišel model 1125R, tato supersportovní motorka měla spoustu hi-tech jako titanový výfuk, hořčíková kola, propracované byly také aerodynamické doplňky a řetězový pohon. Je paradoxní, že první výhry přišly jen pár dní před koncem značky – 9. září v roce 2009 přišla první výhra v AMA Pro Racing Championship a 15. listopadu, když už značka v podstatě neexistovala, přišlo i první vítězství v šampionátu NHRA Pro Stock Motorcycle.