Nejen STK pro motorky se mění!

Změna vyhlášky ministerstva dopravy o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (č. 341/2014 Sb.) od října letošního roku nabízí jezdcům motorek snazší a jednodušší podmínky pro STK.

 

Ovšem nemění se jen toto, změn je mnohem více. Novela tak řeší hned několik aspektů provozu vozidel a technické výbavy.

  • zavádí vysoké pokuty za stáčení tachometru (až 500 tisíc korun)
  • řeší tvorbu uličky záchrany na silnicích, se sankcí za vjezd do ní
  • zjednodušuje rozsah povinné výbavy vozidel a lékárničky
  • povinnost nové STK jednostopých vozidel by se prodloužila pro první STK na 6 a pro další STK na 4 roky
  • řeší se realizace STK samotné

Stáčení tachometru

Dlouholetý problém konečně dostává na frak. Je dobře, že se něco řeší, a že je stáčení tachometru definováno jako trestný čin, s vysokou pokutou při odhalení v řádu stovek tisíc korun (až 500 tisíc korun).

Ulička záchrany

Podstatná věc v dopravě, kterou mnozí řidiči neřešili, anebo pořádně nevěděli jak je to správně. Díky takovým měli pak záchranáři komplikovaný příjezd třeba k na životu ohroženým lidem. A i tady je dobře, že se problematika přetřásá a že je za neoprávněné vjetí do uličky záchrany stanovena sankce, jež může dosáhnout až 2500 Kč.

 

Co je dobré k tomu vědět?

  • případnou tvorbu uličky záchrany berte v potaz již při dojíždění v koloně (dostatečný odstup od vozu před vámi a pokud lze i za vámi) a v popojíždění v ní. Pak lehce uličku vytvoříte.
  • samotnou uličku tvořte vždy mezi levým a jemu přiléhajícím pruhem. V praxi to znamená, že popojíždíme-li v levém pruhu, uhýbáme doleva, a jsme-li v koloně v pravém pruhu tak uhýbáme doprava.

Povinná výbava vozidel a lékárnička

Povinná výbava již nemusí obsahovat náhradní žárovky, nebo pojistky. U vozů, jež mají pojištěním zajištěnu asistenční službu s výměnou kola i klíč na matice a příruční zvedák. Lékárnička by měla platit i po exspirací a být ochuzena o plastovou roušku, nůžky, trojcípý šátek a náplasti s polštářkem.

 

STK nově pro jednostopá vozidla

Fandové jednostopé jízdy jásejte! Motorky od prvního října mají prodlouženu lhůtu pro povinnou STK, přičemž ta úplně první je nutná až po šesti letech a každá další po čtyřech letech. Dle úsudku odborníků z oboru je tato šestiletá první a další čtyřletí lhůta dostačující.

 

Realizace STK se servisem

Mimoto se velmi řeší podmínky STK, tedy zjednodušení STK pro řidiče tím, že bude schválena možnost provozu autoservisu při samotné Stanici technické kontroly. Úmysl je dobrý, a cílí na jednodušší postup při řešení nalezených závad (najdou-spraví-dají nálepku STK). Právě ty závady jsou ale sporné. Je otázkou, zdali by servisy „nenacházely“ neexistující závady, což si řidič/laik mnohdy sám asi neověří.

 

Zdroj foto: Pixabay.com

Autor: Pavla Košík Jelínková

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Cestování, Technika se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář u Nejen STK pro motorky se mění!

  1. MotoFinance.cz napsal:

    Až se mi nechce věřit, že se na ministerstvu někdo zamyslel a vymyslel něco užitečného :) Podvody s tachometry u motorek/aut z ciziny to dle mě moc nevyřeší (před prvním přihlášením to dovozci upraví), ale spoustu amatérů a “prodejců” to od stáčení snad odradí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>