Když se řekne Norton a co je nového?

Norton Motorcycle Company v současnosti patří k těm subjektům, které jsou občas vidět a soupeří o své místo na slunci s mnohem většími a o poznání úspěšnějšími giganty. Víte, co se za značkou Norton skrývá?

Mnohým by mohl pojem Norton splynout s firmou Symantec a jejích antivirovým programem Norton. Ovšem my máme na mysli úplně jinou firmu orientující na výrobu motorů a motocyklů, která nese stejné pojmenování jako zmíněný antivirák.

Norton je britská značka čtyřtaktních motocyklů. Firmu kdysi a hodně dávno založil (již roku 1898) v anglickém Birminghamu James Lansdowne Norton, žijící v letech 1869-1925. První motor, jež nesl jméno Norton byl jednoválec SV 490 cm3, který byl vyroben v roce 1908.

Norton Dominator

Jednoválce v kurzu

A od té doby firma úspěšně pokračovala v produkci pestrého spektra motorů – jednoválců, a to od závodních a turistických až po jednoduché užitkové stroje. Boom zaznamenala v tomto odvětví firma od roku 1922, když od tohoto data se začaly vyrábět jednoválce OHV.  V roce 1927 byl poprvé uveden závodní stroj OHC, a pro jejich úspěšnost se neustále vylepšovaly a vyvíjely až z nich vyvstaly kousky pod značku Manx.

Dvouválce na obzoru

První řadový dvouválec spatřil světlo světa roku 1948 a a byl jím OHV o kubatuře 497 cm3. Zmíněný objem byl pak stále navyšován až skončil na hodnotách 828 cm3. A následně za dva roky (1950) byl otestován v závodních verzích motocyklů rám s kyvnou vidlicí. Ten pak převzaly i nezávodní verze motek.

V4 RR The TT racer reborn

Opět o dva roky později (1952) vznikla šaráda v majitelích společnosti Norton, kterou převzala firma AMC. S tím se pojil přesun výroby do továrny v Matchles. Ovšem AMC moc úspěšná nebyla, i když vydržela poměrně dlouho. Pád zaznamenala až roku 1966, přičemž původní Norton byl následně koprodukčně propojen s Viliers a vzniklo Norton Viliers.

Následovalo úspěšné období

  • nový model Commando v roce 1967 s dvouválcem Norton 745 m3 a novým rámem s pružnými bloky
  • sdružení se společnostmi BSA a Triumph v jednu pod pojmenováním Norton-Villiers-Triumph, zkráceně NVT

Commando 961 Cafe Racer

Ale ani tato forma podnikání neměla dlouhého trvání, až roku 1977 došlo ke krachu. Následovalo období ticha. Až motor Wankel dal opět Nortonu jakýsi moment zmrtvýchvstání. Motor byl určen původně pro anglické bezpečnostní složky (policii). Po nějakém čase byl uvolněn i milovníkům jedné stopy, nevyjímaje závodní sféru, kde byl Wankel jako pohon velmi uznávaný a úspěšný.

Dále se společnost několikrát transformovala, měnila majitele a v rozmezí 1992 až do roku 2008 se nic moc veleúspěšného se nekonalo. Až nyní, kdy má Norton sídlo Donington Park, je znát posun.

nový Norton 650 scrambler

Koncept Norton 650 scrambler

Pár pěkných kousků od Norton Motorcycle Company bylo již vidět a v současnosti je na spadnutí další, zatím v konceptu. Má jím být nový Norton 650 roadster typu scrambler ve dvouválci, to vše zabaleno v ocelovém rámu, s vyšším podvozkem a novým ergonomicky řešeným a minimálně okapotovaným designem, střiženým do retro podoby.

Zmíněný stroj s dvouválcovým přeplňovaný motorem o obsahu 650 ccm, je momentálně testován a zatím jsou tu jen letmé informace o jeho výkonu, které říkají, že bude mít výkonnostní řadu od 70 do 175 koní.

Na video k novince mrkněte zde

Cena za novinku, jak se šušká, by měla být v přepočtu na naše koruny nějakých 280 tisíc korun. Novinka je ve fázi testování docela dlouho – přes dva roky, a tak se skýtá otázka, co se z toho nakonec vyvine. Necháme se překvapit.

Zdroj foto: Norton Motorcycle Company

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Cestování, Katalog motocyklů, Moto design, Technika se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>