Suzuki Katana 1100: Nestárnoucí originál

Některé sportovní motocykly mají své jméno i přes to, že jim již bude pomalu padesát let. Jedním z takových strojů je Suzuki Katana 1100, jejíž historie sahá až na konec sedmdesátých let minulého století.

 

Japonský stroj z Německa 

 

Suzuki Katana, ač nese jméno po samurajském válečném obřadním meči, byla navržena v Bavorsku. Japonská značka tehdy potřebovala motocykl, který na tomto početném trhu zaboduje. A když už motocykl pro Německo, tak proč ne od Němců? Motorka s neobvyklým designem se zvlněnými liniemi štíhlé nádrže, pokračující přes sedlo a postranní lišty byla hitem. Jednalo se o úplně nový design, který určil směr celého motocyklového průmyslu na další roky. Jisté rysy tohoto stroje jsou stále k vidění u sportovních motocyklů.

Původní podoba Suzuki Katana z roku 1981 již byla velmi inovativní. Foto: www.suzukicycles.org

Stroj osedlali první majitelé v roce 1982 a na vlastní kůži tak zjistili, že výkonnostní potenciál vozu v ničem nezaostává za odvážným designem. Příčně uložený čtyřválcový motor se dvěma vačkovými hřídeli a 16 ventily byl vzduchem chlazený, měl čtyři karburátory a dával výkon 83 kW. Sílu na kola přenášela pětistupňová převodovka a sekundární řetěz. Maximální rychlost stroje byla 220 km/h. Majitelé si chválili zejména v porovnání s konkurencí obrovský kroutící moment v nízkých otáčkách. Také ovladatelnost byla skvělá.

 

Vývojáři se rovněž snažili snížit hmotnost (přesto ale byla 275 kg) a náklady. Také počet komponent byl v maximální možné míře minimalizován. Suzuki GCS1100 se od počátku účastnila závodů, zejména u protinožců. Katana se ale kromě této nejsilnější verze prodávala i s motory o objemu 550 ccm, 650 ccm a 750 ccm. Výklopné světlomety, vzduchem chlazený motor a drátěná kola, to byla původní Katana. I moderní kapotování sportovních motocyklů má základ u tohoto motocyklu.

Z boku jsou jasně zřejmé netradiční křivky Katany. Foto: www.suzukicycles.org

Zatímco v Americe bylo jméno Katana používáno, často až v nadměrné míře, a pomáhalo prodeji, v Evropě se z názvu slovo vytratilo v roce 1986 a vrátilo se až se skútry v roce 1999. Je ale jasné, že motocykly prodávané v tomto mezidobí nesly jasné designové prvky právě z Katany. V Japonsku se Katana stala kultovním názvem, tyto stroje v typické stříbrné barvě byly uznávanými motocykly a nic na tom nezměnilo, že v souladu s předpisy byla maximální rychlost omezena na 180 km/h.

 

Oslava s limitovanou edicí

 

V roce 1990, na oslavu sedmdesáti let Suzuki, bylo vyrobeno dvě stovky motorek Katana 1100 ve specifikaci z roku 1980. Byly individuálně číslovány, opatřeny stříbrem a všechny byly prodány v den jejich uvedení na trh. Proto Suzuki vyrobilo další dvě stovky těchto původních strojů i v roce 1991. Zároveň se také začal prodávat model 250 Bandit, což byla v podstatě replika Katany. Věrný původnímu prototypu měl i zavalitou koncovku výfuku, která sváděla čtyři trubky do jedné.

Suzuki Katana ovlivnila vývoj celého moto-průmyslu. Foto: www.suzukicycles.org

Na přelomu tisíciletí pak výroba definitivně skončila a montážní linka byla demontována. Poslední stroje, které zde vznikly, nesly černou barvu na motoru i karoserii. To ale už byly zcela jiné motorky než ty z roku 1981 – měly bezdušové pneumatiky, lepší přední brzdy, výstražné indikátory a mnoho dalších inovací.

Příspěvek byl publikován v rubrice Katalog motocyklů, Moto design, Suzuki se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář u Suzuki Katana 1100: Nestárnoucí originál

  1. Jiří napsal:

    Motožurnalismu fandím, ale udělejte něco prosím se stylistickou stránkou (anglická větná stavba z toho vyloženě křičí). V opačném případě totiž název webu přesně vystihuje jeho obsah.

Napsat komentář k Jiří Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>