Technologie 3D tisku je již nějakou dobu známa. Její pomocí lze vyrobit stále více a více zajímavých kousků a součástek pro různé obory a odvětví. A nyní 3D tisk zasahuje i do motosféry. Světlo světa uzřela první funkční motorka vyrobená na 3D tiskárně!
Technologie 3D tisku se stále zdokonaluje, a brzy nastane den, kdy dosáhne dalších a stále vyšších met ve výrobě nejrůznějších součástek a dílů k rozličnému využití. Jednu docela zásadní metu dosáhl – byla vyrobena první funkční motorka.
Srdce mnohých motofandů se zachvěla očekáváním, když švýcarská TE Connectivity vyrobila pomocí 3D tisku repliku Harley Davidson Softail. A vyvstala otázka: Budeme si moci zanedlouho vyrobit motku (nebo její některé díly) na 3D tisku i my sami? Prezentace tohoto počinu na Rapidu 2015 v Kalifornii nenechala nikoho na pochybách, že ten den se blíží.
Ač neoplývá Harley Davidson Softail v 3D tisku nijak extra výkonem, je to přeci dost obojetné. Vždyť mimo elektromotor, elektrické rozvody, brzdový systém, baterie, boční stojánek, pneumatiky, zrcátka, plus některé šrouby, je vše vyrobeno ryze a pouze z ABS plastu. Důležitý je ten úplně první krok, který již byl učiněn právě Švýcary z TE Connenctivity. Ale vraťme se k technickým parametrům.
Pod sedlem 3D replice Harley Davidson Softail dlouhé 2,4 metru bublá (nebo spíše vrní) elektromotor 750W, o jedné koňské síle a maximální dosažitelná rychlost je okolo 24km/h. Naopak mile překvapuje nosnost rámu, která je na plast docela slušná – dost dobrých 180 kg. Vymakaná jsou i ložiska kol, na něž byl použit speciálně tvrzený plast. Celá motorka pak má hmotnost pohybující se okolo 113 kg.
Hlavní nosné části byly konstruovány ve Fused Deposition Modeling (FDM) technologii, což je proces vstřikování vrstvy po vrstvě ABS (akrylonitrilbutadienstyren) plastu, obohaceného o odolnou pryskyřici. Takto byly tištěny některé částí s dynamickými vlastnosti, jako například rám. A některé kovové části, jako tělesa světlometu byly vytištěny v bronzu prostřednictvím Direct Metal Laser Slinování (DML), při němž laser taví požadovaný tvar z několika vrstev kovového prášku. Očividně to nebylo nic lehkého ani jednoduchého.
Jistě je všem jasné, že za výrobou motky na 3D tisku stojí mnoho a mnoho hodin vymýšlení, zkoušení co lze a nelze, vyrábění a testování součástek, dolaďování všeho, včetně plastové směsi materiálu a veškerého nastrojení repliky. Suma sumárum to čítalo tisícovku hodin výroby a cena se vyšplhala v přepočtu na nějakých 625 tisíc korun.
A ač je replika prezentována jako první prototyp, jde o druhé sestavení prvního poté, co při přepravě byly některé části poškozeny. Lidé z TE Connectivity to však vzali jako výzvu k ještě lepšímu výsledku a neprohloupili. A vydali do světa jasný signál – jsou tu slibné vyhlídky na využití 3D tisku v moto světě.
Zdroj foto: TE Connectivity