Každý milovník jedné stopy se již po chladném a mrazivém zimním období těší až svého dvoustopého miláčka vytáhne ven a bude moci vyjet. Absťák po zimě mají mnozí a někteří to již nevydrželi a vyrazili bez ohledu na počasí. Máte ale vše připraveno?
S prvními vyjížďkami ven se bezpodmínečně pojí nejen kontrola motorky a její provozuschopnost, ale i revize vybavení – motocyklu i vašeho. Co vše je potřeba zkontrolovat?
Zimní servis
Přes zimní období je možno vašeho dvoustopého parťáka opečovávat a dodat sobě jako jezdci, nebo přímo motocyklu nějaké šik moto doplňky nebo vybavení (nezapomeňte ani na moto lékárničku). Také byste měli doladit před první vyjížďkou veškeré závady týkající se motoru. Pokud ne vy sami, tak šup s ním do servisu, kde se vám na případné problémy se spojkou, převodovkou, i dalšími technickými závadami rádi podívají již z toho důvodu, že přes zimu na to mají mnohem větší kapacitu než v moto sezóně.
Olej
Olej by měl dosahovat kousek pod horní rysku měřící tyče nebo v olejoznaku. Pokud je pod spodní ryskou, je to špatně a je nutno jej doplnit. Hladinu oleje měřte na rovině a vždy za studena, tedy minimálně 5 až 10 minut po vypnutí motoru. Také mrkněte, zdali pod stáním motorky nejsou olejové skvrny, které značí problémy s únikem této kapaliny a je nutno řešit je hned po zjištění.
Palivo
Jestliže jste ve své motorce nechali benzín, během zimy dochází k odpařování těkavých složek z něj a jejich úbytek může mít vliv na start motoru po zimě. Také může docházet ke tvorbě usazenin z paliva, které mohou způsobit problémy v palivovém systému. Proto je ideální před zimou palivo spotřebovat, případně vypustit a po zimě dodat motocyklu nové (případně uskladněný benzín vlít zpět).
Pneumatiky
V pneumatikách je nutno zrevidovat tlak, který předepisuje výrobce (obecně je to u silniček cca vepředu 2.3 baru a vzadu 2.5 baru, u chopperů cca vepředu 2 bary a vzadu 2.3 baru, u endur cca vepředu 1.8 baru a vzadu 2 bary). Nesprávný tlak v pneumatikách může při jízdě způsobovat horší ovladatelnost stroje v mnoha situacích a hrozí kolize. To vás pak neochrání ani předpisové moto oblečení. Mimo tlaku také zkontrolujte povrch pneumatik a případné praskliny řešte hned. Praskliny mohou vzniknout nesprávným zatížením motorky při zazimování – tedy jejím nevhodným stáním, ale i vlivem změn teploty, především směrem nahoru.
Brzdy a kapaliny
Brzdy potřebují také revizi, používají se při jízdě docela dost, a tak podléhají rychlému opotřebení. Brzdové destičky by neměly mít méně než 1 mm obložení. Pak ještě zbývá zkontrolovat spoje hadic u všech kapalin (v chladicím a brzdovém systému), aby vám nikde žádná neunikala.
Zabezpečení motorky
Ano, i na to je zapotřebí myslet před první cestou po zimě. Protože každý občas zastaví (ať už z jakéhokoli důvodu) a motorku nechá chvíli někde stát. Proč pokoušet nenechavce a nezajistit si svého jednostopého miláčka s předstihem? Máte na výběr hned několik možností – řetěz nebo lano se zámkem, zámek na kotoučovou brzdu, nebo praktický alarm na motorku, případně systém satelitního sledování motocyklu. U poslední možnosti je nutno řešit ji s předstihem, protože systém se montuje pod kapotu stroje.
Fyzička a stav silnic po zimě
Pamatujte, že i když jste dlouholetý milovník jednostopých strojů a na motorce jste jako doma, přece jen přes zimu uplynulo pár měsíců, kdy jste motorku nesedlali. Proto je dobré začít pomalu a nepřeceňovat se. Také mějte na paměti, že silnice po zimě jsou plné štěrku a písku, které vám lehce způsobí smyk nebo jinou neplechu.
Zdroj foto: Mototeam.cz; Pandora-alarm.cz